Mensen, en in het bijzonder jonge mensen, leren over zichzelf via de wereld om hen heen. Maar 80% van de wereld is niet hoogsensitief. Die gaan anders om met prikkels, hebben een minder geschakeerd, minder intens-gekleurd gevoelsleven en zijn -over het algemeen- wat minder afgestemd op hun omgeving.
Wanneer hoogsensitieve kinderen en jongeren zich daaraan spiegelen, zonder te weten dat dergelijke verschillen tussen mensen bestaan én mogen bestaan, komen ze al snel tot de conclusie dat ze a) niet zo zijn en b) er dus wel iets mis met hen moet zijn. Ze voelen dat ze niet passen, zich minder moeten ‘aanstellen’, niet zo gevoelig moeten zijn.
Onbewust ontstaat dan soms het gevoel niet te mogen zijn zoals ze zijn. Dat is schadelijk voor de ontwikkeling. Het leidt tot negatieve overtuigingen en sterke overlevingsmechanismen, waarvan onzekerheid, faalangst, sociaal wenselijk gedrag (‘the will to please’), verharding en perfectionisme enkele uitingsvormen zijn. Daarmee wordt leven overleven. Zo hoeft het niet te zijn. Daarvoor is het belangrijk dat we alert, sensitief en responsief zijn ten aanzien van deze hoogsensitieve kinderen en jongeren. Ze verdienen de ruimte om zichzelf te zijn.
Mocht je hierbij mijn begeleiding kunnen gebruiken, dan hoor ik graag van je.